Assalamualaikum
dan salam sejahtera kepada para pembaca. Hari ini, setelah pulang dari
mengahdiri majlis Maulidurrasul yang diadakan di Masjid Kg Paya. Saya
terpanggil untuk mengutarakan sifat-sifat nabi dalam BLOG saya ini.
Saya mulakan
tulisan ini dengan menyampaikan dua buah hadith tentang kecintaan kepada
Rasulullah saw. Pertama, hadis yang masyhur diriwayatkan dalam kitab-kitab
ahli sunnah, di antaranya dalam Al-Targhib wal Takhib, sebuah kitab hadis yang
sangat popular di antara kita. Kedua, hadis yang dikutip dari Bihar
Al-Anwar, kitab hadis yang cukup besar dan menjadi rujukan mazhab Ahlul Bayt.
Hadis yang
pertama menceritakan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah saw sedang
berbincang-bincang dengan para sahabatnya, seorang pemuda datang mendekati
Rasul sambil berkata, “Ya Rasulullah, aku mencintaimu.” Lalu Rasulullah saw
berkata: “Kalau begitu, bunuh bapakmu!” Pemuda itu pergi untuk
melaksanakan perintah Nabi. Kemudian Nabi memanggilnya kembali seraya
berkata, “Aku tidak diutuskan untuk menyuruh orang berbuat dosa.” Aku hanya
ingin tahu, apa betul kamu mencintai aku dengan kecintaan yang sesungguhnya? ”
Tidak lama
selepas itu, pemuda ini jatuh sakit dan pengsan. Rasulullah saw datang
menjenguknya. Namun pemuda itu masih dalam keadaan tidak sedar. Nabi
berkata, “Nanti kalau anak muda ini bangun, beritahu aku.” Rasululah saw
kemudian kembali ke tempatnya. Lewat tengah malam pemuda itu
bangun. Yang pertama kali ia tanyakan ialah apakah Rasulullah saw telah
berkunjung kepadanya. Diceritakanlah kepada pemuda itu bahawa Rasulullah
saw bukan sahaja berkunjung, tapi beliau juga berpesan agar diberitahu jika
pemuda itu bangun. Pemuda itu berkata, “Tidak, jangan beritahu Rasulullah
saw. Bila Rasulullah harus pergi pada malam seperti ini, aku khuatir
orang-orang Yahudi akan mengganggunya di perjalanan. “Segera setelah itu,
pemuda itu menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Pagi hari
selepas solat subuh, Rasulullah saw diberitahu tentang kematian pemuda
itu. Rasul datang melayat jenazah pemuda itu dan berdo’a dengan do’a yang
pendek tetapi sangat menyentuh hati, “Ya Allah, sambutlah Thalhah di sisi-Mu,
Thalhah tersenyum kepada-Mu dan Engkau tersenyum kepadanya.”
Dengan hal
itu Nabi menggambarkan kepada kita, bahawa orang yang mencintainya akan
didoakan oleh Nabi untuk berjumpa dengan Allah swt. Allah akan redha
kepadanya dan dia redha kepada Allah, Radhiyyatan Mardhiyyah. Dia
tersenyum melihat Allah dan Allah tersenyum melihatnya.
Hadis yang
kedua mengisahkan seorang peniaga minyak goreng di Madinah. Setiap kali
dia hendak pergi, termasuk pergi ke pasar, dia selalu melewati rumah Rasulullah
saw. Dia selalu singgah di tempat itu sampai dia puas memandang wajah
Rasul.Setelah itu ia pergi ke pasar. Suatu saatetelah melepaskan rindunya
kepada Rasul, seperti biasanya dia pergi ke pasar. Tapi tidak berapa lama
selepas itu, dia datang lagi. Nabi terkejut sehingga bertanya, “Kenapa kau
balik lagi?” Dia menjawab, “Ya Rasulullah, setelah saya sampai di pasar hati
saya gelisah. Saya ingin kembali lagi.Izinkan saya memandang Engkau
sebentar saja untuk memuaskan kerinduan saya. “Kemudian Rasul
berbincang-bincang dengan orang itu.
Tidak lama
selepas itu Nabi tidak lagi melihat tukang minyak itu lewat di depan
rumahnya. Berhari-hari orang itu tidak lagi kelihatan batang hidungnya di
hadapan Rasulullah saw. Lalu Rasul mengajak sahabat-sahabatnya untuk
menjenguk dia.Berangkatlah mereka ke pasaran dan mendapat khabar bahawa orang
itu telah meninggal dunia. Rupanya pertemuan sampai dua kali waktu itu
merupakan isyarat bahawa dia tidak boleh lagi memandang wajah Rasulullah saw.
Rasul
bertanya kepada orang-orang di pasar, “Bagaimana akhlak orang itu?” Mereka
berkata, “Orang itu peniaga yang sangat jujur. Cuma ada sedikit sahaja,
orang ini senang perempuan. “Kemudian Rasul berkata,” Sekiranya orang itu dalam
dagangnya agak lancung sedikit, Allah akan mengampuni dosanya kerana kecintaannya
kepadaku. “Tetapi orang itu sangat jujur dan kecintaannya kepada Rasul
dibuktikan dalam kejujurannya di dalam berniaga.
Dua hadis di
atas menceritakan kepada kita tentang pentingnya mencintai Rasulullah
saw. Sudah sering kita mendengar hadis yang berbunyi, “Belum beriman kamu
sebelum aku lebih kamu cintai daripada dirimu, anak-anak kamu, dan seluruh umat
manusia.”
Kalau kita
buka ayat Al-Quran, ketika Allah berkisah tentang Rasulullah saw, tidak pernah
diceritakan sifat-sifat jasmaniah Rasulullah saw. Al-Quran selalu
menceritakan sifat-sifat rohaniah Rasulullah saw. Bercerita tentang akhlak
Rasulullah saw, bukan penampilan fizikalnya.
Berbeza
dengan para sahabat. Kalau sahabat bercerita tentang Rasulullah saw sering
berupa penampilan fizikalnya. Misalnya diceritakan bahawa Rasul itu kalau
ketawa sampai kelihatan gusinya. Atau diceritakan tentang titisan peluh
Rasul. Siti Aisyah pernah terpesona dengan titisan peluh di dahi Rasul,
sampai dia berkata: “Ya Rasulullah, ingin saya bacakan sebuah puisi kepada.”
Lalu Siti Aisyah menuliskan puisinya dengan mengutip syair seorang Arab tentang
titisan keringatnya. Saya tidak bermaksud mengatakan bahawa Siti Aisyah
hanya mencintai Rasulullah saw kerana jasmaninya.
Dalam satu
ayat Al-Quran. Ada riwayat yang agak lucu tentang ayat ini. Katanya
selepas Al-Quran terkumpul dan tertulis pada zaman Abu Bakar, seseorang berkata
bahawa ada satu ayat yang hilang. Pada waktu itu, seseorang yang
mengumpul-kan ayat mesti membawa saksi satu orang. Sehingga jumlah
pengumpul ayat ada dua orang. Seseorang berbicara, “Ada yang terlewat,
satu ayat belum masuk ke situ.” Dia hanya seorang diri, tidak mempunyai
saksi. Namanya Khuzaimah bin Tsabit. Lalu orang-orang berkata,
“Kesaksian Khuzaimah bin Tsabit dikira menjadi dua, kerana hanya dia yang
mengetahui ayat Al-Quran ini.”
Lepas dari
persoalan hadis ini sahih atau tidak, ayat itu bercerita tentang akhlak
Rasullullah saw dan ayat itu sering menjadi wirid kita semua. Mungkin ini
juga merupakan cara agar kita mampu memasukkan akhlak itu dalam kehidupan
kita.Ayat itu berbunyi, “Laqad Jâ’akum Rasûlum min anfusikum …” (Surah
al-Taubah 128).Menurut Fakhrur Razi, kata anfusikum menurut qira’at nabi saw,
qira’at Fatimah as, dan qira’at Aisyah dari Ibnu Abbas as harus dibaca
Anfasikum. Dibacanya difathahkan bukan didhammahkan. Hal ini akan
kita ceritakan kemudian.
Fakhrur Razi
menjelaskan ada empat sifat Nabi yang tergambar dalam Surah At-Taubah ayat
128.
Pertama, min anfusikum, dari kalangan sendiri. Nabi berasal dari
sesama manusia seperti kamu. Nabi yang datang itu bukanlah Nabi yang
datang sebagai makhluk ghaib, bukan pula Superman, tapi Nabi yang datang dari
tengah-tengah manusia. Bahkan Nabi diperintahkan untuk berkata bahawa Nabi
adalah manusia seperti kita semua, seperti dalam ayat “Qul innama ana basyârum
mitslukum …” (Surah Al-Kahfi 110) Nabi adalah manusia biasa. Kalau ia
berjalan, ada bayang-bayang badannya. Kalau terkena panas matahari,
berkeringat kulitnya.Kalau terkena anak panah, berdarah tubuhnya. Ia bukan
manusia istimewa dari segi jasmaniahnya, ia pun merasakan lapar dan
dahaga. Al-Qur’an menegaskan bahawa kehidupan Nabi itu sama seperti kehidupan
manusia biasa. Nabi dapat merasakan kepedihan dan penderitaan seperti
manusia biasa yang mendapatkan musibah.
Dalam
qira’at Min Anfasikum, diterangkan bahawa kata Anfas mengandungi erti yang
paling mulia. Jadi ayat ini bererti, “Sudah datang di antara kamu seorang
Rasul yang paling mulia.” Ertinya Rasulullah diakui kemuliaannya, bahkan
sebelum Rasul membawa ajaran Islam. Dia adalah orang yang paling baik di
tengah-tengah masyarakatnya dilihat dari segi akhlaknya. Sebahagian orang
ada yang menyebutkan bahawa Rasulullah berasal dari kabilah yang paling
baik. Jadi sifat pertama nabi adalah yang paling mulia akhlaknya, sampai
orang-orang di sekitarnya memberi gelar Al-Amin, orang yang dipercayai.
Sifat kedua Nabi ialah, berat hatinya melihat penderitaan umat manusia. Para ahli
tafsir mengatakan yang dimaksudkan dengan berat hati Nabi ialah kalau manusia
menemui hal-hal yang tidak enak. Dalam riwayat yang lain, yang diertikan
dengan berat hati Rasul ialah jika orang Islam berbuat dosa kepada Allah. Dalam
sebuah hadis, diriwayatkan bahawa sampai sekarang Rasulullah masih dapat
melihat perbuatan-perbuatan kita dan Rasul akan menderita jika melihat kita
berbuat dosa. Kerana beliau sangat ingin supaya kita memperoleh petunjuk
Allah. Bahkan Rasul sampai bersujud di hadapan Allah agar diizinkan untuk
dapat memberi syafaat kepada umatnya.
Jalaluddin
Rumi bercerita dalam salah satu syairnya yang dibukukan dalam Al-Matsnawi
tentang Rasulullah saw. Pada suatu hari di masjid, Rasul kedatangan
serombongan kafir yang meminta untuk bertamu. Mereka berkata, “Kami ini
datang dari jarak yang jauh, kami ingin bertamu kepada Engkau, Ya Rasulullah.”
Lalu Rasul membawa para tetamu tersebut kepada para sahabatnya. Salah
seorang kafir yang bertubuh besar seperti raksasa tertinggal di masjid, kerana
tidak ada seorang sahabat pun yang mahu menerimanya. Dalam syair itu
disebutkan, ia tertinggal di masjid seperti tertinggalnya ampas di dalam
gelas. Mungkin para sahabat takut menjamu dia, kerana membayangkan harus
menyediakan bekas yang sangat besar.
Lalu Rasul
membawa dan menempatkannya di sebuah rumah. Dia diberi jamuan susu dengan
mendatangkan tiga ekor kambing dan seluruh susu itu habis diminumnya. Dia
juga menghabiskan makanan untuk lapan belas orang, sampai orang yang ditugaskan
melayani dia jengkel. Akhirnya pegawai itu menguncinya di dalam. Tengah
malam, orang kafir itu menderita sakit perut. Dia hendak membuka pintu
tapi pintu itu terkunci. Ketika rasa sakit tidak tertahankan lagi,
akhirnya orang itu mengeluarkan kotoran di rumah itu.
Setelah itu,
ia merasa malu dan terhina. Seluruh perasaan bergolak dalam fikirannya.Dia
menunggu sampai menjelang subuh dan berharap ada orang yang akan membuka
pintu. Pada saat subuh dia mendengar pintu itu terbuka, segera saja dia
lari keluar. Yang membuka pintu itu adalah Rasulullah saw.
Rasul tahu
apa yang terjadi kepada orang kafir itu. Ketika Rasul membuka pintu itu,
Rasul sengaja bersembunyi agar orang kafir itu tidak merasa malu untuk
meninggalkan tempat tersebut.
Ketika orang
kafir itu sudah pergi jauh, dia teringat bahawa azimatnya tertinggal di rumah
itu. Jalaluddin Rumi berkata, “Kerasukan mengalahkan rasa
malunya.Keinginan untuk mendapatkan barang yang berharga menghilangkan rasa
malunya. “Akhirnya dia kembali ke rumah itu.
Sementara
itu, seorang sahabat membawa tikar yang dikotori oleh orang kafir itu kepada
Rasul, “Ya Rasulullah, lihat apa yang dilakukan oleh orang kafir itu!” Kemudian
Rasul berkata, “Ambilkan wadah, biar aku bersihkan.” Para sahabat meloncat dan
berkata, “ ya Rasulullah, engkau adalah Sayyidul Anam. Tanpa engkau
tidak akan diciptakan seluruh alam semesta ini. Biarlah kami yang
membersihkan kotoran ini. Tidak layak tangan yang mulia seperti tangan
membersihkan kotoran ini. “” Tidak, “kata Rasul,” ini adalah kehormatan bagiku.
“Para sahabat berkata,” Wahai Nabi yang namanya dijadikan sumpah kehormatan
oleh Allah, kami ini diciptakan untuk berkhidmat kepadamu. Kalau engkau
melakukan ini, maka apalah ertinya kami ini. ”
Begitu orang
kafir itu datang ke tempat itu, dia melihat tangan Rasulullah saw yang mulia
sedang membersihkan kotoran yang ditinggalkannya. Orang kafir tidak
sanggup menahan emosinya. Ia memukul-mukul kepalanya sambil berkata, “Hai
kepala yang tidak mempunyai pengetahuan.” Dia memukul-mukul dadanya sambil
berkata, “Wahai hati yang tidak pernah memperoleh fail cahaya.” Dia bergetar
ketakutan menahan rasa malu yang luar biasa. Kemudian Rasul menepuk
bahunya menenangkan dia. Singkat cerita, orang kafir itu masuk Islam.
Boleh jadi
cerita Jalaluddin Rumi ini adalah sebuah metafora. Suatu lambang bahawa
kedatangan Rasul adalah untuk membersihkan kotoran dan noda-noda yang ada pada
diri kita. Betapa banyaknya kaum muslimin menodai rumah Rasul dengan
kemaksiatan dan akhlak yang buruk. Kita ini sama dengan orang kafir yang
menaburkan kotoran di rumah Rasul yang suci. Bezanya ialah, kita percaya
kerana kecintaan Nabi kepada kita, Rasul akan menghulurkan syafaatnya kepada
kita.Derita kita adalah juga derita Rasul. Kerana itu, jangan ragu-ragu
untuk datang meminta syafaatnya dan bersimpuh di hadapan Nabi sambil
mengucapkan, “Yâ Abal Qasim, Ya Rasulallah, Yâ wajihan ‘indallah, Isyfa’lanâ’
indallah.”
Terlalu
banyak kotoran yang kita taburkan di rumah Nabi yang mulia. Seperti tertulis
dalam sebuah puisi Iqbal. Ketika sakit keras, Iqbal pernah berdoa: “Ya
Allah kalau Engkau adili aku di hari kiamat nanti, jangan dampingkan aku di
samping Nabi Al-Musthafa. Kerana aku malu mengaku sebagai umatnya padahal
hidupku bergelumang dalam dosa. ”
Kita
sebenarnya perlu malu seperti malunya orang kafir itu. Kita datang
berziarah kepada Rasul di bulan Maulid ini dengan membawa seluruh
kemaksiatan. Kita sudah banyak mengotori rumah Rasul yang mulia dengan
akhlak yang tercela. Tapi kita percaya bahawa Nabi mendengar jeritan
kita. Kita sedari kejelekan akhlak-akhlak kita dan kita malu bertemu
dengan Rasul dengan membawa dosa. Tetapi kita percaya bahawa kita
menantikan tepukan tangan Rasul untuk mententeramkan batin kita dan
mengharapkan syafaatnya.
Sifat ketiga Rasullullah saw, ialah bahawa ia sangat
ingin agar kaum muslimin memperoleh kebaikan. Ia ingin memberikan petunjuk
kepada umatnya. Keinginan untuk memberikan petunjuk kepada kita begitu
besar, sehingga Rasul bersedia memikul seluruh penderitaan dalam berdakwah.
Adapun sifat keempat Rasulullah saw, ialah
bahawa ia sangat penyantun dan penyayang kepada kaum mukminin. Menurut
para ahli tafsir, belum pernah Allah menghimpunkan dua nama-Nya sekaligus pada
nama seorang Nabi, kecuali kepada Nabi Muhammad saw. Nama-nama yang
dimaksudkan ialah nama Raûfur Rahîm.
Raûfur Rahîm
itu adalah nama Allah. Nama itu pun dinisbahkan Allah kepada
Rasulullah. Menurut sebahagian ulama, Raûfun ertinya penyayang dan Rahîm
ertinya pengasih. Jika kedua-dua kata itu digabungkan dalam satu tempat,
maka ertinya berbeza. Menurut sebahagian ahli tafsir, nama itu bererti
sifat Nabi yang penyayang tidak hanya kepada orang yang taat kepadanya, tapi
juga penyayang kepada orang yang berbuat dosa. Nabi melihat amal kita setiap
hari. Beliau berduka cita melihat amal-amal kita yang buruk.
Dalam
riwayat yang lain, Rasul itu Raûfun Liman Râ’ah, Raĥīmun Liman Lam
yarah.Ertinya, Rasul itu penyayang kepada orang yang pernah berjumpa dengannya
dan juga penyayang kepada orang yang tidak pernah berjumpa
dengannya. Suatu hari Rasul berkata, “Alangkah rindunya aku untuk berjumpa
dengan ikhwani.” Para sahabat bertanya, “Bukankah kami ini ikhwânuka.” “Tidak,”
jawab Rasul, “kalian ini sahabat-sahabatku. Saudara-saudaraku adalah orang
yang tidak pernah berjumpa denganku, tapi membenarkanku dan beriman kepadaku.
“Rasul sangat sayang kepada orang yang tidak pernah berjumpa dengan Rasul
tetapi beriman kepadanya.
Di dalam
Tafsir al-Durrul Mantsur, diriwayatkan sebagai berikut, “Berbahagialah orang
yang beriman kepadaku, padahal tidak pernah berjumpa denganku.” Rasul
menye-butnya sampai tiga kali. Rasul juga sayang bukan hanya kepada orang
Islam sahaja, tetapi juga kepada orang kafir.
Dalam hadis
lain. Diriwayatkan bahawa ketika Rasul berdakwah di Thaif, Rasul dilempari
batu sehingga tubuhnya berdarah. Kemudian Rasul berlindung di kebun Uthbah
bin Rabi’ah. Rasul berdo’a dengan do’a yang sangat mengharukan.Rasul
memanggil Allah dengan ucapan, “Wahai yang melindungi orang-orang yang tertindas,
kepada siapa Engkau akan serahkan aku, kepada saudara jauh yang mengusir aku?”
Kemudian datang malaikat Jibril dan berkata: “Ya Muhammad, ini Tuhanmu
menyampaikan salam kepadamu. Dan ini malaikat yang mengurus gunung-gunung,
diperintah Allah untuk mematuhi semua perintahmu. Dan dia tidak akan
melakukan apa-apa kecuali atas perintahmu. “Lalu malaikat dan gunung berkata
kepada Nabi,” Allah memerintahkan aku untuk berkhidmat kepadamu. Jika
engkau mahu, biarlah aku jatuhkan gunung itu kepada mereka. “Namun Nabi
berucap,” Hai malaikat dan gunung, aku datang kepada mereka kerana aku berharap
mudah-mudahan akan keluar dari keturunan mereka orang-orang yang mengucapkan
kalimah Lailaha illallah. “Nabi tidak mau menurunkan azab kepada
mereka. Nabi berharap kalau pun mereka tidak beriman, keturunan mereka
nanti akan beriman.Kemudian berkata para malaikat dan gunung, “Engkau seperti
disebut oleh Tuhanmu, sangat penyantun dan penyayang.”
Kasih
sayangnya tidak terhad kepada umatnya. Perasaan cinta kita kepada Nabi tidak
setanding dengan besarnya kecintaan Nabi kepada kita semua. Kecintaan Nabi
terhadap orang-orang yang menderita begitu besar. Menurut Siti Aisyah,
Nabi tidak makan selama tiga hari berturut-turut dalam keadaan
kenyang. Ketika Aisyah bertanya apa sebabnya, Nabi menjawab, “Selama masih
ada ahli shufah-orang-orang miskin yang kelaparan di sekitar masjid-saya tidak
akan makan kenyang.” Dan itu tidak cukup hanya pada saat itu, Nabi juga
memikirkan umatnya di kemudian hari.Beliau khuatir ada umatnya yang makan
kenyang sementara tetangga di sekitarnya kelaparan.
Kerana itu,
Nabi berpesan, “Tidak beriman kamu, jika kamu tidur dalam keadaan kenyang
sementara tetanggamu kelaparan.” Nabi pun berkata, “Orang yang senang membantu
melepaskan penderitaan orang lain, akan sentiasa mendapat bantuan Allah swt.”
Empat sifat Rasulullah kepada umatnya, yang sangat luar biasa.
Marilah kita
kenang kecintaan Rasulullah yang agung kepada kita dan bandingkanlah apa yang
boleh membuktikan kecintaan kita kepadanya. Sekarang kita bertanya, sudah
sejauh mana kita mengikuti sunnah Rasulullah saw? Bolehkah akhlak kita
seperti akhlak Nabi sebagaimana yang disebut dalam surah Al-Taubah
128? Bagai-mana kita dapat ikut merasakan penderitaan orang-orang di
sekitar kita?Bagaimana kita menjadi orang yang berusaha agar orang-orang lain
itu hidup bahagia dan memperoleh petunjuk Allah? Bagaimana kita
menumbuh-kan sikap Raûfur Rahîm di dalam diri kita seperti Rasulullah saw
contohkan kepada kita?
Marilah kita
sebarkan kecintaan kepada Rasulullah saw di dalam diri kita, keluarga kita, dan
pada masyarakat di sekitar kita. Akhirul kalam, yang harus selalu kita
ingatkan pada diri kita adalah misi Rasulullah yang paling utama, iaitu misi
akhlak yang mulia. Tidak ada artinya menisbahkan diri kita kepada
Rasulullah saw tanpa memelihara akhlak yang mulia. Hendaknya kita selalu
malu untuk mengucapkan selawat kepada junjungan kita, sementara di belakang
kita penuh dengan dosa dan maksiat. Kita telah mengotori rumah Rasulullah
saw dengan akhlak buruk kita.
~ terima kasih AMMAR
No comments:
Post a Comment