Segala puji bagi Allah semata-mata dan
shalawat serta salam semoga sentiasa dicurahkan kepada Rasulullah SAW yang
tiada Nabi setelahnya.
Sesungguhnya salam itu merupakan sunnah
terdahulu sejak zaman Nabi Adam a.s sehingga ke hari kiamat, dan salam
merupakan ucapan para penghuni syurga, Dan ucapan mereka di dalamnya
adalah salam. Salam merupakan sunnah para Nabi, tabiat orang-orang yang
bertakwa dan semboyan orang-orang yang suci. Namun, dewasa ini, benar-benar
telah terjadi kekejian yang nyata dan perpecahan yang terang di tengah-tengah
kaum muslimin! Jikalau engkau melihat mereka, ada saudara semuslim yang
melintasi mereka, mereka tidak mengucapkan salam kepadanya. Sebahagian lagi
hanya mengucapkan salam hanya kepada orang yang dikenalinya sahaja, bahkan
mereka merasa aneh ketika ada orang yang tidak dikenalinya memberi salam kepadanya,
mereka mengingkarinya dengan menyatakan “Apakah anda mengenali saya?”.
Sedangkan yang demikian itu merupakan
penyelisihan terhadap perintah Rasulullah SAW sehingga menyebabkan semakin
menjauhnya hati-hati mereka, semakin merebaknya perangai-perangai kasar dan
semakin bertambahnya perpecahan. Bersabda Nabi SAW : “Tidaklah kamu
akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan tidaklah kamu dikatakan beriman
sehingga kamu saling mencintai. Mahukah kamu aku tunjukkan kepada sesuatu yang
jika kamu mengamalkannya nescaya kamu akan saling mencintai, iaitu sebarkan
salam di antara kalian.” (HR Muslim).
Di dalam hadits Muttafaq ‘alaihi, ada
seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, “Islam bagaimanakah yang
baik?” Rasulullah SAW menjawab, “Memberi makan dan mengucapkan salam kepada
orang yang engkau kenali mahupun yang tidak engkau kenali.” (Muttafaq
‘alaihi).
Maka yang demikian ini merupakan suatu
anjuran untuk menyebarkan salam di tengah-tengah kaum muslimin, dan bahawasanya
salam itu tidaklah terbatas kepada orang yang engkau kenali dan
sahabat-sahabatmu sahaja, namun untuk keseluruhan kaum muslimin.
Adalah Abdullah Ibnu ‘Umar r.a pergi ke
pasar pada pagi hari dan berkata :“Sesungguhnya kami pergi bertolak
pada pagi hari adalah untuk menyebarkan salam, maka kami mengucapkan salam
kepada siapa saja yang kami jumpai.”
Salam itu menunjukkan ketawadhukkan
seorang muslim, ia juga menunjukkan kecintaan kepada saudaranya yang lain.
Salam menggambarkan akan kebersihan hatinya daripada dengki, dendam, kebencian,
kesombongan dan rasa memandang rendah kepada orang lain. Salam merupakan hak
kaum muslimin antara satu dengan lainnya, ia merupakan sebab tercapainya rasa
saling mengenali, bertautnya hati dan bertambahnya rasa kasih sayang serta
kecintaan. Ia juga merupakan sebab memperolehi kebaikan dan sebab untuk
seseorang masuk syurga. Menyebarkan salam adalah salah satu bentuk menghidupkan
sunnah Rasulullah SAW.
Bersabda Nabi SAW : “Lima
perkara yang wajib bagi seorang muslim ke atas saudaranya, menjawab salam,
mendo’akan orang yang bersin, memenuhi undangan, menjenguk orang sakit dan
menghantarkan jenazah.” (HR Muslim).
Wajib bagi sesiapa yang diberi salam
menjawab dengan jawapan yang serupa sebagai bentuk ittiba’ terhadap perintah
Rasulullah SAW. Dari Abi Sa’id Al-Khudriy r.a, Rasulullah SAW bersabda : “Jauhilah
oleh duduk-duduk di pinggir jalan!” mereka berkata, “Ya Rasulullah, kami tidak
boleh meninggalkan majlis kami ini dan juga bercakap-cakap di dalamnya.” Maka
Rasulullah SAW menjawab, “Jika engkau enggan meninggalkannya, maka berilah
haknya jalan.” Mereka berkata, “Apakah haknya jalan itu wahai Rasulullah?”
menjawab Rasulullah, “Menundukkan pandangan, menyingkirkan gangguan, menjawab
salam serta amar ma’ruf nahi munkar.” (Muttafaq ‘alaihi).
Imam Nawawi Rahimahullah berkata
: “Ketahuilah, sesungguhnya memulai salam itu adalah sunat, dan
membalasnya adalah wajib. Jika si pemberi salam itu jumlahnya ramai, maka yang
demikian ini merupakan fardhu kifayah ke atas mereka, maksudnya jika sebahagian
telah mengucapkan salam bererti mereka telah melaksanakan sunat salam atas hak
keseluruhan mereka. Jika yang diberi salam seorang diri, maka wajib ke atasnya
menjawabnya. Jika yang diberi salam ramai, maka menjawabnya adalah fardhu
kifayah atas hak mereka, maksudnya jika salah seorang daripada mereka telah
menjawabnya maka gugurlah kewajipan bagi yang lainnya. Namun, yang lebih
utama adalah memulai memberi salam secara bersama-sama dan menjawabnya dengan
bersamaan pula.”
ADAB-ADAB SALAM
1. Disunnahkan tatkala bertemu
dua orang di jalanan, iaitu orang yang berkenderaan supaya memberi salam
kepada yang berjalan kaki, yang sedikit kepada yang ramai dan yang muda kepada
yang tua. Bersabda Nabi SAW : “Hendaklah salam bagi yang berkenderaan
kepada pejalan kaki, yang berjalan kaki kepada yang duduk dan yang sedikit
kepada yang ramai.” (HR. Muslim).
2. Seharusnya orang yang hendak
memberikan salam kepada kaum muslimin ialah denganmengucapkan salam dan
bukan dengan ucapan ‘selamat pagi’ atau ‘selamat datang’ ataupun
‘hello’, hendaklah dia memulainya dengan salam kemudian baru dia boleh
menyambutnya dengan sapaan yang diperbolehkan di dalam Islam.
3. Disukai bagi seorang muslim yang
akan masuk ke rumahnya, mengucapkan salam terlebih dahulu, kerana sesungguhnya
berkah itu turun beserta salam, bersabda Nabi SAW : “Jika engkau hendak
masuk ke rumahmu, hendaklah engkau salam, nescaya berkat akan turun kepadamu
dan keluargamu.” (HR Turmudzi).
“Dan jika tidak ada seorangpun di
dalamnya, maka ucapkan, Assalamu’alainaa ‘ibaadillahish shaalihin.” (HR Muslim).
4. Seharusnya mengucapkan salam itu
dengan suara yang dapat didengar namun tidak mengganggu orang yang mendengar
dan membangunkan orang yang tidur. Dari Miqdad r.a berkata :“Kami mengangkat
untuk Nabi bahagiannya daripada susu, dan beliau tiba saat malam, mengucapkan
salam dengan suara yang tidak membangunkan orang yang tidur dan dapat didengar
oleh orang yang jaga.” (HR Muslim).
5. Dianjurkan untuk memberikan salam
dan mengulanginya lagi jika terpisah daripada saudaranya, walaupun hanya
dipisahkan oleh tembok. Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda, “Jika
seseorang di antara kalian bertemu dengan saudaranya, hendaklah dia memberi
salam, dan jika terpisah antara keduanya oleh pohon, tembok ataupun batu besar
lalu bertemu kembali, hendaklah kamu mengucapkan salam lagi kepadanya.” (HR
Abu Dawud).
6. Ramai ulama’ memperbolehkan seorang
lelaki mengucapkan salam kepada seorang wanita, dan sebaliknya, selama aman
daripada fitnah, sebagaimana seorang wanita mengucapkan salam kepada mahramnya,
maka wajib juga atasnya untuk menjawab salam daripada mereka. Demikian halnya
seorang laki-laki kepada mahramnya wajib atasnya menjawab salam dari mereka.
Jika dia seorang ajnabiyah (wanita bukan mahram), maka
tidaklah mengapa mengucapkan salam kepadanya ataupun membalas salamnya jika
wanita tersebut yang mengucapkan salam, selama aman daripada fitnah, dengan
syarat tanpa bersentuhan tangan/jabat tangan dan mendayu-dayukan suara.
7. Daripada hal-hal yang tersebar di
kalangan manusia adalah menjadikan salam itu berbentuk isyarat atau memberi
tanda dengan tangan. Jika seseorang yang mengucapkan salam itu jauh, maka
mengucapkan salam sambil memberikan isyarat tidaklah mengapa, selama dia tidak
dapat mendengarmu, kerana isyarat ketika itu menjadi penunjuk salam dan tidak
ada pengganti selainnya, juga demikian dalam membalasnya.
8. Dianjurkan bagi orang yang duduk
mengucapkan salam ketika dia hendak berdiri di dalam majlisnya. Sebagaimana
sabda Nabi SAW, “Jika kamu mendatangi suatu majlis hendaklah memberi
salam, dan jika hendak berdiri hendaklah juga memberi salam, dan tidaklah
yang pertama itu lebih berhak daripada yang terakhir”. (HR. Abu Dawud)
9. Disunatkan berjabat tangan ketika memberi
salam dan memberikan tangannya kepada saudaranya. Nabi SAW bersabda : “Tidaklah
bertemu dua orang muslim kemudian berjabat tangan kecuali Allah akan mengampuni
dosanya sebelum berpisah”. (HR. Abu Dawud dan Turmudzi).
10. Menunjukkan wajah yang ceria,
bermanis muka dan tersenyum ketika salam. Sebagaimana sabda Nabi SAW : “Senyummu
kepada saudaramu itu sedekah”, dan sabdanya pula “Janganlah engkau remehkan
suatu kebajikan sedikitpun, walaupun hanya bermanis muka terhadap
saudaramu”. (HR. Muslim)
11. Disunatkan memberi salam kepada
anak-anak sebagaimana Rasulullah SAW sentiasa melakukannya, dan yang demikian
ini adalah suatu hal yang menggembirakan mereka, menanamkan rasa percaya diri
dan menumbuhkan semangat menuntut ilmu di dalam hati mereka.
12. Tidak diperbolehkan memulai salam
kepada orang kafir sebagaimana di dalam sabda Nabi SAW : “Janganlah
mendahului Yahudi dan Nasrani dengan ucapan salam, jika engkau menemui salah
seorang daripada mereka di jalan, desaklah hingga mereka menepi dari jalan”. (HR.
Muslim) dan bersabda pula Nabi SAW : “Jika ahli kitab memberi salam
kepadamu maka jawablah dengan wa’alaikum” (mutafaq ‘alaihi).
Maka hidupkanlah wahai hamba Allah,
sunnah yang agung ini di tengah-tengah kaum muslimin agar lebih mempereratkan
hati-hati kamu dan menyatukan jiwa-jiwa kamu serta untuk meraih ganjaran dan
pahala di sisi Allah. Semoga salam dan shalawat sentiasa tercurahkan atas Nabi,
keluarga baginda dan sahabat-sahabat baginda seluruhnya. Amin..
Semoga bermanfaat..
Wallahu a’lam……
Artikel Berkaitan