Assalamualaikum...

Assalamualaikum...

Sebelum Intan Tidur.... Intan selalu nak ingatkan diri Intan dan semua orang sekeliling Intan....

Ini adalah LUAHAN HATI dan koleksi Tazkirah.... Semoga BILA INTAN TERUS TIDUR... Blog ini menjadi Tanda Kasih Sayang Intan pada semua orang yang Intan sayang...

Semua Tazkirah ini Intan kumpul sejak dari mula-mula Intan ada Facebook dan baca dari Blog-blog yang terdapat dalam internet. Semoga kita berkongsi bersama segala kebaikan dan ilmu ini....


2018 intan mula dengan luahan hati. Setelah Habibi pergi, banyak yang ingin intan luahkan. Supaya terlerai sesak dada ini.

Terima Kasih buat arwah Habibi Tersayang dan Anakanda yang Dikasihi serta Meow-meow yang tak jemu menemani mamamu ini….. ;)

Sunday 21 January 2018

Tidurlah Mata - 2018(001)

Aku bukan seorang yang senang melelapkan mata tapi bila aku dapat tidur, ia adalah satu nikmat bagi ku. Kadang-kadang aku tak tidur sepanjang malam.
Doktor ada bagi ubat, untuk tenang dan tidur. Bila makan, mata lagi terbuka. Malam tu aku tidur tapi mata terbuka mengira pusingan kipas siling. Mengiring ke kanan, aku lihat kosong. Mengiring ke kiri, dinding. Melihat setiap sudut bilik tidur ku, hambar.
Sekarang ni aku ambil keputusan tidak membawa fon ke katil lagi. Aku biarkan fon dan tab di ruang tamu. Melainkan aku bangun dan mengadap PC, goolgle entah apa-apa.
Tengah malam sepi. Pernah juga nafas ku sesak. Aku keruang tamu, buka sliding door. Berdiri di grill, macam orang dalam penjara. Pandang keluar. Menyedut udara awal pagi. Entah apa yang ada dalam fikiran aku, aku tak tau. Kosong je.
Malam tadi, aku memandang keluar lagi. Tiga kuntum bunga Mawar dari Yeyea mekar. Pagi tadi aku dah nampak.
"Terima kasih Yeyea, selalu bagi mama mawar merah. Cantik mekar. Cantik macam Yeyea. Wangi macam Yeyea. Mama rindu peluk Yeyea. Rindu sangat."
Aaaah teringat pula Misya, aku kepintu dapur. Buka pintu dan berdiri di grill, lagak banduan, aku bisik, "Misya, doa kan mama disana ye," Aku sibuk sangat sekarang ni. Dengan cuaca tak menentu. Niat nak tanam pokok mawar untuk Misya pun tak kesampaian.
Aku tak lupa pagi tu.....
Misya yang terdampar dibawah pokok ditepi jalan. Badannya berdarah akibat digigit anjing. Aku meraung kat tepi jalan. Aku angkat Misya kedakapan ku. Misya kaku.
"Misya pun tinggalkan mama....."
Bisikku ketelinga Misya.
Satu persatu kesayangan ku KAU ambil, ya ÀLLAH....

BAWALAH AKU PERGI.....
Tak guna aku disini. Kesalan demi kesalan berganti. Keluhan tak terucap lagi. Tangisan bagai teman sejati. Senyuman bukan dari hati.

Aku kembali baring, mata mula perlahan-lahan terlelap.....

No comments:

Post a Comment