Assalamualaikum...

Assalamualaikum...

Sebelum Intan Tidur.... Intan selalu nak ingatkan diri Intan dan semua orang sekeliling Intan....

Ini adalah koleksi Tazkirah.... Semoga BILA INTAN TERUS TIDUR... Blog ini menjadi Tanda Kasih Sayang Intan pada semua orang yang Intan sayang...

Semua Tazkirah ini Intan kumpul sejak dari mula-mula Intan ada Facebook dan baca dari Blog-blog yang terdapat dalam internet. Semoga kita berkongsi bersama segala kebaikan dan ilmu ini....

Terima Kasih buat Suami Tersayang dan Anakanda yang Dikasihi serta Meow-meow yang tak jemu menemani mamamu ini….. ;)

Tuesday, 26 February 2013

KELEBIHAN SURAH YUSUF AYAT 4


Kelebihan Surah Yusuf Ayat 4


Kali ni saya nak berkongsi kelebihan surah Yusuf ayat 4, ianya bagus diamalkan jika kita sentiasa perlu berjumpa orang atas urusan kerja.


“Idz Qaala Yuusufu Li Abiihi Yaa Abati Inni Ra Aitu Ahada’ Asyara Kaukabauw Wasy Syamsa Wai Qamara Ra aituhum Lii Sajidin
Bermaksud:
Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,“Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku…”

Khasiat ayat ini :
1 - Manis dipandang orang.
2 - Wajah menjadi berseri-seri.
3 - Sentiasa disayangi oleh sesiapa sahaja.


Kemudian sambung Surah Thaahaa Ayat 39


“Wa-alqayka ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a'laa ‘ainii”
Bermaksud:
“Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasanku.”(Qs.thaahaa:39)
Caranya:
Setiap kali bertemu atau bersua dengan kekasih/isteri/suami, bacalah kedua ayat ini. Untuk dapatkan kesan yang baik,
hendaklah diamalkan selalu membaca dihadapannya. Tidak perlu membaca dengan kuat, memadailah dengan hanya membaca di dalam hati. Selain itu agar dikasihi masyarakat, bacalah kedua-dua ayat ini setiap kali lepas solat sebanyak 3 kali.

Cara mengamalkannya : 
  1. Baca Kedua-dua potongan surah yusof ayat 4 dan surah taaha ayat 39.
  2. Baca 3 kali kemudian sapu pada muka anda. 
  3. Amalan ini juga sesuai bagi mereka yang sukar dapat jodoh. 
  4. Jangan membaca tanpa memisahkan ayat tersebut. Surah Yusuf, ayat 4 dibaca sehingga selesai, kemudian berhenti sebentar dan teruskan membaca keratan surah Taha, ayat 39. Jangan disambungkan terus dengan bacaan surah Yusuf. Paling mudah sebelum baca ayat, mulakan dengan bacaan ta'awwuz (A'uzubillahi Minash Shyaitan nir Rajeem) terlebih dahulu.


Pssst.....
*Penting!Anda dilarang sama sekali menggunakan ayat ini dengan tujuan yang tidak baik.

69 comments:

  1. ​السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.
    Saya x paham la..baca surah yusuf 3 kali pastu stop..kemudian baca ayat taha 3 kali.mcm tu ke.

    ReplyDelete
  2. Tolong jelaskan yg sejelasnya. Baca surah yusuf 3× selepas itu sambung surah taha 3× atau baca surah yusuf berhenti sambung surah taha 3×

    ReplyDelete
  3. bacaan ayat dlm tulisan rumi tu mcm tak betul je... anyway.. good info

    ReplyDelete
  4. Bca ayt surah yusof brhnti skjp kmudian smbung ayt surah taha sbnyk 3x...ayt rumi nye kurang tepat...wa'al qaitu alaika mahabbatan minni....maaf jg kalo ejaan rumi sy pn krg tpt...pape pn t.ksih ats prkongsian

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul ruminya sya pn comfuse

      Delete
  5. surah yusof tu kaukabauw atau kaukaban? tlg betulkn kalau saya silap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaukabauw... sebab mmg hukum tajwid akan wt bcaan bunyik mcm tue...

      Delete
  6. Mcm ni ke.. bc surah yusuf 3x. Berhenti skjp. Bc surah taha 3x..

    ReplyDelete
  7. .YUSUF SEKALI JE,...BC SURAH TAAHA SAHAJA 3X.. MCM TU LAAA...

    ReplyDelete
  8. Bagus amalkan surah yusuf ayat 4 nie. Banyak khasiat, kena istiqamah la, selalu baca baru mujarab.

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. saya ade dgr cara pengamalan surah yusuf ayat 4 nie dr ceramah ustaz abdullah khairi.. ada tertibnya.. kalau nk baca lembutkan hati suami.. baca waktu suami tgh tidur... sampai ayat sajidin.. ulang sajidin 3 kali.. (sajidin.. sajidin.. sajidin..).. niatkan utk lembutkan aty suami... buat selama 10 malam berturut2.. kalau xberkesan.. ulang lg 10 malam... tapi jangan ulang bayak kali smpy beratus kali sebab maybe ada kesan sampingan iaitu si suami terlampau tunduk pada si isteri dan hal ini boleh bawak mudarat dalam kehidupan rumah tgga....

      Delete
  10. kau ka baw, sbb dengung

    ReplyDelete
  11. assalamlkm...dalam satu blog lain saya baca selepas baca surah yusuf baca surah yasin ayat 36 jika tak silap...boleh ke baca sekali surah yusuf beserta surah yasin dan surah ini?.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum..saya nk tanya..saya tak berapa pandai baca jawi..jika saya baca dalam bahasa melayu boleh ke??mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  13. Kalau bace kt sebelah boleh x? Jrg nk berdepan dgn suami...

    ReplyDelete
  14. Assalammu alaikum
    mantab banget artikelnya
    smoga mendapatkan pahala dari alloh swt
    salam satu jiwa

    ReplyDelete
  15. Ass, mohon ijin untuk mengamalkan, makasih.

    ReplyDelete
  16. ass . klo posisinya tidak harus dihadapanya misalkan klo disampinya atau di dekatnya bisa juga kn , trus klo bacanya tidak melihat dia bisa juga kan , dan klo untuk org yang kita suka untuk jadi kekasih bisa juga kan ?

    ReplyDelete
  17. Sy berjauhan dgn suami..hanya hujung minggu...masih boleh amalkan...btl x? Minta pandangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila berjauhan...
      bacalah alfatehah sambil tangan kanan didada kiri, zikir dalam hati, rasa rindu akan terasa....

      Delete
  18. ini blog malaysia ?
    Salam kenal dr penduduk indonesia
    i like it..

    ReplyDelete
  19. Kalau berjauhan..boleh tak baca dan niat nama org tu dalam hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik ketika bersua muka dan bertentang mata

      Delete
  20. Yang benar yang mana nih?surah yusuf 3x dan suran taha 3x atau surah yusuf 1x dan surah taha 3x?

    ReplyDelete
  21. assalammualaikum....

    saya memang mengamalkan ayat ini dari anak saya lahir lagi... kesannya anak saya sgt patuh pada saya dan dia mmg disukai oleh sesiapa sahaja yang melihat dia...
    baca surah nabi yusof ayat 4 lepas tu niat yang baik2 untuk anak, suami atau isteri kita sambung ayat thaha ayat 39 bermula dari wa alqoytu sampai habis... baca 3 kali hembus perlahan2 ke muka dia semasa dia tidur..

    allhualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau x hembus ke muka boleh ke tidak?? sebab saya dengan isteri saya duduk berasingan..

      Delete
  22. Salam.

    Saya pulangkan apa sahaja yang saya ambil daripada tuan/puan dan kepunyaan tuan/puan yang ada pada diri saya dan keluarga saya. Saya ambil yang haq sahaja dari tuan dulu kini dan akan datang

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum..

    Saya ada pertanyaan sikit. Kalau surah yusuf dgn surah taahaa nie kita baca tanpa melihat pasangan kita boleh ke tidak?? Ini kerana saya dengan isteri saya duduk berasingan. Kitorang di ijabkabulkan atas pilihan ibu bapa.. Tapi makin lama makin saya sayang dekat isteri saya tak sanggup rasenya kehilangannya. Tapi masalahnya sekarang isteri saya yang tidak boleh terima saya. Lagi satu kalau kita baca tidak begitu lancar boleh diterima atau tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..sudah ada jawapan utk soalan awak ni??sbb sy juga trtnya bnde yg sama.. boleh ke kalau kte berjauhan,then kita baca dalam hati n niat nama dia.. boleh tak yer?

      Delete
    2. Saudara n saudari..bagi saya blh sebb Allah kan maha mndengar n mengetahui...jika doa dr jauh bawala nmnya...aku sedekahkn bacaan ini kepda sipulan binti sipulan (isteriku) agar dy kasih dan cinta padaku(suami) kerana Allah taala...kemudian..bacala doa....yg pntg niat digunakn pd yg baik...n bkn untuk memudaratkn @ penganiyaan...InsyaALLAH akan dimakbulkn tapi sekiranya berlku sbliknya mka itu adalah ujian untuk menguji iman hmbanya...

      Delete
  24. Saya pulangkan apa sahaja yang saya ambil daripada tuan/puan dan kepunyaan tuan/puan yang ada pada diri saya dan keluarga saya. Saya ambil yang haq sahaja dari tuan dulu kini dan akan datang.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. .+""+..--.
    ( |==O==,===:::
    '+..+"'--'

    ReplyDelete
  27. Ass.... mau nanya ni yg mna kta baca klo kta mau cari k kasih dan bgaimna cara pakai.y n tolong penjelasan.y.....

    ReplyDelete
  28. Ass... kasi dlu saran yg d'atas

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. ramai yg agak keliru cara membaca nya..adakah baca keratan ayat 4 yusof 3 kali dan berhenti sebentar.lepas itu baca keratan ayat 39 tahaa 3 kali?atau baca keratan surah yusof 1 kali berhenti sebentar dan sambung keratan ayat 39 tahaa 3 kali?tlg jelaskan..supaya semua faham.terima kasih pada tuan punya blog...

    ReplyDelete
  31. ramai yg agak keliru cara membaca nya..adakah baca keratan ayat 4 yusof 3 kali dan berhenti sebentar.lepas itu baca keratan ayat 39 tahaa 3 kali?atau baca keratan surah yusof 1 kali berhenti sebentar dan sambung keratan ayat 39 tahaa 3 kali?tlg jelaskan..supaya semua faham.terima kasih pada tuan punya blog...

    ReplyDelete
  32. minta izin copy ayat diatas ya. untuk kegunaan menhafal

    ReplyDelete
  33. sy copy past jgak ye...tq atas perkongsian

    ReplyDelete
  34. Maaf mencelah... kalau kita bc betul2 ayt yg ditulis oleh owner blog ni... bc kedua2 ayt 3x kmudian sapu di wajah

    ReplyDelete
  35. Maaf mencelah... kalau kita bc betul2 ayt yg ditulis oleh owner blog ni... bc kedua2 ayt 3x kmudian sapu di wajah

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Ada yg masih kurang faham ke tentang cara baca..?
    Mudah je, macam ni..
    1. Baca ayat 4 surah Yusuf
    2. Baca ayat 39 surah Thaaha
    3. Ulang baca kedua-dua ayat 3 kali.
    4. Baru sapu muka kita.

    Kalau boleh cuba belajar bahasa Arab, sebutan Arab dgn Rumi kadang berlainan bunyi.. nanti berlainan maksud. Cuba hafal maksud sekali, jadi kita tahu apa yang kita baca.

    ReplyDelete
  40. Assalam, Saya pulangkan apa sahaja yang saya ambil daripada tuan/puan dan kepunyaan tuan/puan yang ada pada diri saya dan keluarga saya. Saya ambil yang haq sahaja dari tuan dulu kini dan akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pulangkan? Boleh jelaskan?

      Delete
    2. Seram pulak bila dia post byk kali

      Delete
  41. Saya. Perjelas lakukan semuanya karena allah karena semuanya akan kembali kepada allah dan akan kembali kepada allah swt

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum.. Pandai bagi tazkirah puan intan mastura ni.. Saya liana jiran awak.. SEBELUM INTAN TIDUR boleh tak pastikan kucing2 awak tak berkeliaran di kawasan rumah saya dan MEMBUANG NAJIS hinggakan hampir setiap hari saya kena bersihkan.. Mana etika puan dalam hidup berjiran? Walaupun byk kali dah sy tegur.. Perkara ni berlarutan hampir 4 thn.. Uolz satu family xde kat rumah lbh sebln tgglkan kucing2... Hadoiii.. Sy x tau nk ckp n tegur mcm mn lg.. Fb pn unfren kan.. So, ingt2la ye, dosa dgn manusia mesti mintk maaf dgn manusia.. Tp mntk maaf byk kali pun buat x tau jgk lps tu sama je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon penjelasan dari admin ttg isu ini

      Delete
  43. Boleh tau sumbernya amalan ini dari mana?

    Apakah ada hadist shahihnya?

    Agar kami tidak terkesan mengamalkan hal yg kami tidak tahu ilmunya datang dari mana,,,?

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikhum, warahmathulahhiwabarokatuh

    ReplyDelete
  45. Ayat ni memang berkesan. In shaa Allah...
    Gunakanlah untuk kebaikan.

    ReplyDelete
  46. Kalo boleh tau di baca nya abis sholat apa sebelum sholat .. masing" surah 3 kali apa engga

    ReplyDelete
  47. Salam semua.. Klu tdur berasingan ngn wife macam mne pulak...minta penjelasan

    ReplyDelete