Assalamualaikum...

Assalamualaikum...

Sebelum Intan Tidur.... Intan selalu nak ingatkan diri Intan dan semua orang sekeliling Intan....

Ini adalah LUAHAN HATI dan koleksi Tazkirah.... Semoga BILA INTAN TERUS TIDUR... Blog ini menjadi Tanda Kasih Sayang Intan pada semua orang yang Intan sayang...

Semua Tazkirah ini Intan kumpul sejak dari mula-mula Intan ada Facebook dan baca dari Blog-blog yang terdapat dalam internet. Semoga kita berkongsi bersama segala kebaikan dan ilmu ini....


2018 intan mula dengan luahan hati. Setelah Habibi pergi, banyak yang ingin intan luahkan. Supaya terlerai sesak dada ini.

Terima Kasih buat arwah Habibi Tersayang dan Anakanda yang Dikasihi serta Meow-meow yang tak jemu menemani mamamu ini….. ;)

Wednesday 27 December 2017

BERSYUKURLAH...

*Seorang lelaki kaya memandang keluar jendela dan nampak seorang lelaki miskin mengutip sesuatu dari tong sampah. Katanya , Syukur Allah. Aku tak miskin.*

Lelaki miskin itu memandang sekeliling dan nampak seorang lelaki bogel berkelakuan tidak tentu arah di jalanan. Katanya , Syukur Allah. Aku tidak gila.

Lelaki gila memandang ke depan dan nampak kereta ambulan membawa seorang pesakit. Dia berkata, Syukur Allah. Aku tidak sakit.

Orang sakit di hospital melihat troli yang mengusung mayat menuju ke bilik mayat. Dia berkata Syukur Allah, aku belum mati.

Hanya orang mati saja yang tidak dapat bersyukur dan berterima kasih kepada Allah.

Kenapa tidak kita bersyukur hari ini atas keberkatan hidup, dan peluang menikmati hari baharu?

*Apakah sebenarnya kehidupan?*

Untuk memahami kehidupan, pergilah ke 3 (tiga) lokasi ini :

*1. Hospital*
*2. Penjara*
*3. Tanah perkuburan*

Di hospital, akan kita fahami tiada ada yang lebih indah dari *kesihatan*.

Di penjara, kita akan tahu *kebebasan* adalah amat berharga.

Di tanah perkuburan, kita akan sedar kehidupan ini tiada apa-apa. Tanah yang kita pijak hari ini, akan jadi bumbung kita esok hari.

Kebenaran yang menyedihkan : *Kita datang tanpa apa-apa, kita pergi juga tanpa apa-apa. Jadi mari kita rendahkan diri dan mensyukuri serta berterima kasih kepada Allah sepanjang masa untuk segala-segalanya.*

Share mesej ini.

No comments:

Post a Comment